Alla inlägg den 4 november 2008

Av carolina - 4 november 2008 18:57

vecka 16 - 3 nov - 9 nov 2008
kroppen: nu kan man ofta se att man är gravid, i alla fall om man bär tunna trikåkläder. försök att ha lite ledigare kläder som inte klämmer åt om magen. kanske är det till och med dags att införskaffa mammakläder. muskulatur och skelett är nu så pass utvecklat att det vanligt att man börjar känna fosterrörelser, men det kan lika gärna dröja tills vecka 22-24 innan man med känner något. ditt hjärta pumpar 20 % mer blod än tidigare och det kommer öka upp till 50% i slutet av graviditeten.

fostret: fostret mäter cirka 16 cm och väger omkring 100 gram. fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. det omges av ungefär 1,5 liter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. vattnet fungerar även som stötdämpare.

Av carolina - 4 november 2008 13:01

www.familjeliv.se/hem/ckra/presentation.php

Av carolina - 4 november 2008 09:50

i morse tog jag mig en rejäl funderare på otrohet, jag förstår det bara inte. hur korkade är människor? när världen redan är ett enda stort problem så sätter man ändå ett till med att vara otrogen, ska man inte bara älska varandra nu då i all kris? jo.. sen tycker jag inte att man kan älska den person man ger sån smärta, men alla tycker och känner ju olika i olika situationer.


men man tjänar ju inte speciellt mycket på det? eller? ett ligg liksom. och efter så kommer ångern, ja, men varför inte tänka till innan säger jag? hur kan man helt glömma bort den person man lever med och säger sig älska? hur kan man ge någon annan den smärtan?


och man tror på dom där orden och meningarna som att man är ens parts allt, och att det aldrig skulle hända för allt i världen, för han/hon älskar ju dig.. eller? jag tror inte man kan lita på någon människa alls faktiskt, för jag hör om det här från alla håll och jag blir så förbannad. om någon kan svara på vad man tjänar på det så snälla säg mig det. 

jag tycker det är pinsamt, jag skäms med er.


känner man att någon annan lockar, gör slut innan.


så tillbaka, godmorgon! vaknade 7 något, fick mig en kort blund till eftersom jon bestämde sig för att ta 9 bussen istället, så halv 9 kanske jag låg vaken ifrån och funderade på allt omkring.. klev upp kort efter att han sprungit iväg, såg att han glömt shampoo/duschcreme hemma så slängde iväg ett sms, men inte fått något svar än, kommer nog senare..

har tuggat i mig kall pizza från igår, var inget vidare.. ska ta och städa klart idag, eller diska. sen slå en pling till mina vänner och se vad som försigår 50 meter bort. solen ligger på idag och det blir en timmes promenad.

 

i'll update later..

Ovido - Quiz & Flashcards